Förbjuden Frukt

Jag har tänkt på en sak. Jag har sett filmen ”Year One” nyligen som dom käkar den förbjudna frukten i, vilken jag jämför med marijuana. Det är liksom nutidens förbjudna frukt, så som många andra ”olagliga” droger bl a. Det roliga är att dom flesta personerna är totalt emot det. Endast för att det är ”olagligt”. Bara för att det är förbjudet.

Likadant händer det i filmen. Huvudkaraktären blir utkastad från sin by. Det hände ju något liknande för Adam&Eva. Dom blev ju utkastade från ”paradiset”. Och om vi nu jämför då och nu, så ska nog paradiset föreställa det allmänna samhället, där alla lever efter regler, som antingen En eller få personer styr över. Den egentliga skillnaden är den att Adam&Eva blev utkastade, men om vi smakar på den förbjudna frukten så kastar låses man in istället.

Måste säga att jag gillar den äldre versionen bättre.

Men så är det ju totalt typiskt att människan bryter regler. Det är ju som en regel för oss, ”en regel är till för att brytas”. Så varför skapar nån regler fast man vet att det inte hjälper speciellt mycket i det långa loppet. Klart folk behöver struktur.. eller? Behöver vi verkligen det? Ska inte människan kunna klara sig på egen hand? Detta låter totalt liberalt, jag vet. Jag själv är ganska socialdemokratisk av mig, för ja trivs med all välfärd, och jämställdheten. Men jag tycker också att vi har det för bra. Det finns alltid två sidor på ett mynt.

Jag tycker i alla fall att man borde få behandla sig själv hur man vill, men det ska inte påverka andra negativt. Ingen borde bli tvingad till något. Man borde få fullfölja sin egna vilja. Men hur skulle då världen se ut?

 

The Will Makes The Difference!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0